torsdag 16 maj 2013

Fyllda grönsaker

 Jag brukar äta fyllda tomater i Grekland men jag har aldrig testat på att göra det hemma innan. Det blev jättegott och man kan variera både fyllning och grönsaker efter vad man är sugen på, nästa gång ska jag testa med paprika och aubergine!


 
       
4 port.

2 zucchini
400 g blandfärs
tomatpure
2 vitlöksklyftor
salt och vitpeppar
riven ost

4 stora tomater
 285 g röda linser (gogreens förkokta)
1 dl creme fraiche med smak av paprika och chili 
1 halvt paket fetaost (dodonis feta använde jag, riktigt god!)

Dela zucchinierna och gröp ur dem. Gröp ur tomaterna och låt dem rinna av lite. Stek upp köttfärsen och häll i tomatpure, vitlök och kryddor. Blanda linserna med creme fraiche och fetaosten. Häll i fyllningarna i grönsakerna och sätt in i ugnen i ca 20 minuter. Efter 10 minuter lägg på ost på zucchinin och låt den smälta.Jag hade egentligen velat ha en tzatziki till men det glömde jag när jag var i affären. Det funkade bra utan också!     
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar