torsdag 11 april 2013

Fios fiskgryta

 Idag blev det fiskgryta till middag!
Också ett hyfsat billigt recept och det bästa är att det blir jättemycket mat! Vi åt oss mätta fyra personer på det och då blev det ändå en matlåda över. Vill man inte ha så mycket kan man ju bara halvera receptet, eller så får man massa matlådor vilket alltid är trevligt! Alla här hemma var iallafall mycket nöjda och tyckte att det smakade jättebra så det här receptet rekommenderar jag varmt till alla som gillar fisk.




4 frysta laxfiléer 
1 kg frysta oskalade räkor
1 purjolök
1 zucchini
1 broccolistånd 
1 rödlök
2 dl frysta ärtor
2 vitlöksklyftor
2 fiskbuljongtärningar
5 dl matlagningsgrädde
curry
timjan
salt och vitpeppar
ris

Skär rödlöken, purjon, zucchinin och broccolin och stek allt i lite olja. Pressa i vitlöken och smula ner fiskbuljongen. Häll på grädden och ärtorna och krydda efter eget behag, var lite försiktig med curryn bara så att den inte tar över de andra smakerna. Låt koka ett par minuter. Allra sist lägger du i laxen, skuren i små fyrkanter. Laxen behöver bara koka i omkring 3-4 minuter för att bli färdig.
 Servera med ris och räkor!

5 kommentarer:

  1. låter supergott kylskåpet! men en grej, broccoliSTÅND?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack vivvi! haha, jag var faktiskt lite osäker själv när jag skrev det men det heter visst så!

      Radera
  2. Smarr de la gurr!

    SvaraRadera
  3. Den här grytan ska jag prova nästa gång istället för min favorit-fisksoppa. Blev så sugen på currysmaken...

    SvaraRadera