torsdag 18 april 2013

Canneloni med ricotta och spenat

När jag bodde tillsammans med min bästa vän i Linköping hade vi Linas matkasse varannan vecka. Jag måste säga att den där Lina verkligen är bra på det hon gör, de flesta rätterna var riktigt goda och det är himla skönt att slippa handla ibland. 
Här kommer ett av mina favoritrecept från Lina som jag lagade igår:


4 port:

1 paket färska lasagneplattor
450 g fryst bladspenat
 250 g ricottaost (en burk)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
150 g riven ost
 (jag använde mozzarella denna gången men det funkar också bra med någon med lite mer smak, typ västerbottenost)
1 burk färdig tomatsås
salt och peppar

Bönsallad: 
1 burk sköljda blandade bönor
1 halv strimlad purjolök
saft från 1 citron
3 tomater, skurna i bitar
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt och svartpeppar 

Sätt ugnen på 225 grader. Fräs lök och vitlök och lägg sedan i spenaten, tinad och urkramad. I med salt och peppar och ricottaosten och rör ihop.Skär lasagneplattorna i 8 lika stora delar. Lägg spenatröran på varje lasagneplatta, vik ihop och lägg de med skarven nedåt i en smörjd ugnsform. Häll på tomatsåsen och ställ in i ugnen. Efter 15 minuter tar du ut dem igen och lägger på osten. In i ugnen igen i 10 minuter eller tills osten har smält och fått fin färg. Rör ihop alla ingredienserna till bönsalladen! Färdigt att servera!


3 kommentarer: