tisdag 16 april 2013

Fios stroganoff!

När jag hade varit i Asien i tre månader och skulle åka hem så frågade mamma vad jag ville ha för någonting att äta kvällen när jag kom hem, vilken svensk mat jag hade saknat mest, gissa vad svaret blev! Det är den perfekta vardagsmaten och man kan variera den lite från gång till gång. Ibland kör jag med lite kryddigare korvar, olika grönsaker och kryddor, och ibland lite senap, chilisås eller citron i! Detta är dock receptet jag brukar göra oftast:   


 1 falukorvsring
 tomatpuré (efter smak)
2 burkar krossade tomater 
5 dl matlagningsgrädde (mycket sås är a och o!)
2 burkar champinjoner
2 grönsaksbuljongtärningar
2 vitlöksklyftor 
1 röd paprika
1 gul lök 
lite timjan
chiliflakes
salt och vitpeppar
persilja

Lite kuriosa
Korv stroganoff är en variant på rätten biff stroganoff och enligt wikipedia så har rätten sina rötter i 1700-talets Ryssland och är uppkallad efter greve Alexander Sergejevitj Stroganov. Han var tandlös och behövde lättäten mat, därför tvingades hans betjänt att skära köttet i små strimlor. Och så var stroganoffen uppfunnen! Lite kul tycker jag
  

1 kommentar:

  1. Detta är ett äkta Fio Stroganoff recept! Allt man tycker om passar ihop.

    SvaraRadera