söndag 14 april 2013

Tapas!

Igårkväll åt jag och mina vänner tapas. Det är så himla lätt att göra (i alla fall om man köper nästan allt färdigt som vi gjorde) och så himla gott!
 

Vi testade på att göra Melitzanosalata, en av mina favoritröror från det grekiska köket. Jag brukar alltid beställa sådan när jag är i Grekland och förstår inte varför jag inte har gjort det hemma innan, det var ju jättelätt! Nu valde vi ett av de enklare recepten men googlar man så finns det hur många variationer som helst. Här kommer receptet som vi hittade på tasteline:

1 aubergine
saft från 1 halv citron
en stor skvätt olja
 1 paket fetaost

stick några hål i auberginen med en gaffel och baka den i ugnen i 20-30 minuter tills den har skrumpnat ihop lite och blivit mjuk. Gröp ur innehållet och mixa ihop med de andra ingredienserna. Klart!
      

3 kommentarer:

  1. Jag googlade - såklart - och hittade bland annat detta lyriska recept. Vi måste testa att grilla auberginerna på grillen i sommar!

    http://mylittleexpatkitchen.blogspot.se/2012/09/the-melitzanosalata.html

    SvaraRadera
  2. Och här kommer mästaren himself med sin variant:
    http://www.youtube.com/watch?v=3tSfgIa_hG0

    SvaraRadera
  3. hmmm så gott jag älskar också det grekiska köket

    SvaraRadera